Hallo, ik ben Tine
Ik droom van een wereld waar wijsheid meer naar waarde geschat wordt dan kennis, geld of materieel comfort. Een wereld waarin we ons handelen laten inspireren door wijsheid, in plaats van ego of winstbejag. Waar het ontwikkelen van wijsheid & waarden centraal staat in opvoeding en onderwijs. Waar we als volwassenen rolmodellen trachten te zijn voor onze kinderen voor de wereld waarin we willen leven. Een wereld waarin het ontwikkelen van emotionele en sociale intelligentie een essentiële plaats inneemt.
Mijn achtergrond
Ik ben Tine Van den Berghe, geboren in 1985. Van kinds af aan stelde ik me vragen over ‘het leven’ en de manier waarop we met elkaar omgaan. Toen ik 6 jaar was nam ik me reeds voor niet te sterven voordat ik wist wat we hier doen op deze planeet. Ik had veel vragen, waar het reguliere onderwijs me geen antwoord op bood. Noch filosofie, noch psychologie zit immers verweven in het standaard curriculum. Ook al had ik het geluk vlot te leren, ik ging nooit echt graag naar school en wou graag snel volwassen zijn om mijn eigen keuzes te kunnen maken.
Uiteindelijk ging ik aan de KULeuven pedagogische wetenschappen studeren, richting onderwijskunde met een keuzepakket wijsgerige pedagogiek. Ik stelde me immers graag kritische vragen over waar het met ons onderwijs naartoe moet en waartoe we onze kinderen en jongeren willen opleiden. Ik behaalde ook een certificaat filosofische academie aan het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte en volgde de lerarenopleiding.
Ik werkte 7 jaar als psychopedagogisch consulent in een Centrum voor Leerlingenbegeleiding, maar mijn job voelde als dweilen met de kraan open. Ik vroeg me af hoe we meer zouden kunnen inzetten op preventie van socio-emotionele problemen. Omdat ik het menselijk functioneren graag goed wou begrijpen, volgde ik een 4-jarige integratieve psychotherapie-opleiding. Vanuit mijn interesse in zingeving volgde ik daarnaast ook het postgraduaat moraal en morele begeleiding.
Ik ging aan de slag als freelance trainer bij Leefsleutels vzw – een organisatie die vormingen aanbiedt rond welbevinden in het onderwijs. Via deze weg werkte ik ook mee aan het KiVa-project rond pesten en schreef mee aan ‘Onze klas, ons team’, een lessenpakket rond socio-emotionele ontwikkeling voor het lager onderwijs uitgegeven bij Abimo Uitgeverij. Daarnaast werkte ik als zelfstandig psychotherapeute en loopbaancoach. Ik specialiseerde me verder in Acceptatie en Commitment Training.
Na de geboorte van mijn eerste dochter, kreeg ik de kans te werken als socio-emotioneel leerlingenbegeleidster en zorgcoördinator in het secundair onderwijs.
Dit leek me de ideale context om mij verder te verdiepen in mijn passie: jongeren ‘levensvaardigheden’ meegeven om sterker in het leven te staan. Jammer genoeg zijn de socio-emotionele problemen waar jongeren mee worstelen te veel om allemaal adequaat aan te kunnen pakken in 1-op-1 begeleiding. Tijd en middelen ontbreken hiertoe. Ook de agenda’s van CLB-medewerkers en externe hulpverleners geraken overspoeld. Vanuit deze ervaring, voelde ik meer en meer de noodzaak en ambitie om me verder te specialiseren in sociaal emotioneel leren (SEL), met het oog op preventie en het voorkomen van problemen via onderwijs en opvoeding.
Dit leidde eind 2024 tot het ontstaan van dit online platform 'Welzijn in onderwijs'. Hiermee wil ik leerkrachten en scholen houvast bieden om op een duurzame manier te werken aan het mentaal welzijn van leraren én leerlingen. Intussen ben ik ook deeltijds aan de slag als lerarencoach in een school rond het Antwerpse, waardoor ik dagelijks in voeling blijf met de huidige onderwijsrealiteit.
Doorheen mijn levensloop werd ik, zoals de meesten onder ons, geconfronteerd met heel wat menselijke thema’s: onzekerheid, twijfel, verlies, afwijzing, tegenslag, piekergedachten, perfectionisme, faalangst, willen voldoen aan verwachtingen, geworstel met mijn introvertere kant, mezelf een buitenbeentje voelen, tegen een burn-out aanlopen… Ik ben oprecht ontzettend dankbaar voor alle inzichten en vaardigheden die ik in tussentijd geleerd heb om hier wijzer mee om te gaan. Dit heeft een enorme impact gehad op mijn levenskwaliteit. Bovendien leer ik nog elke dag bij, wat fijn is aan persoonlijke ontwikkeling: je kan eindeloos blijven groeien. Ik wil dan ook niets liever dan leraren en leerlingen houvast aanreiken om beter om te leren gaan met alle uitdagingen die je in het leven tegenkomt. Ik geloof oprecht dat dit de wereld mooier zou maken en een belangrijke bijdrage kan leveren aan meer vrede en welzijn.
Waar ik van hou
Mijn gezin
Aarden
Matcha thee
Reizen
Lezen en bijleren
Muziek
Opleidingen